12.3.2016

Julkista terveyttä

Reiluuden nimessä on kerrottava, että hampaani ja koko kroppani ovat saaneet hyvää kunnallista hoitoa.

Mäkätin syksyllä, että Helsingissä ei pääse millään hammaslääkäriin.

Kutsu tipahti kuitenkin postiluukusta yllättävän pian: tarkastus marraskuussa ja sitä rataa. Oman lähiön terveysasemalla vielä, mikä on helpottanut käyntejä.

Pakkasilla olisi ollut ankeaa resuta aamukahdeksaksi jonnekin hevon kuuseen, missä ei ole ikinä käynyt. Etsi siinä oikeat kulkuneuvot ja kyttää pysäkkejä pimeässä.
  
Hoitajien ja lääkärien kanssa on mukavampi asioida kuin koneiden.

Olen tänä talvena käyttänyt enemmän terveyspalveluja kuin moneen vuoteen, ja väki on ollut fiksua, rivakkaa ja kärsivällistä. Myös silloin, kun haeskelin sokkelossa ovea, jolle numeronäyttö kutsui.

Atooppinen ihoni kuivui ja tulehtui niin, että painuin hammaslääkäristä yläkertaan kysymään, voisiko joku muiden elinten kuin suun lääkäri vilkaista kutiavaa punoitusta.

Minusta allergia ja sen sukuiset vaivat ovat ihmisen ominaisuuksia – vitsailen rajapintaongelmista. Vaikka niitä ei ajattelisi sairauksina, lääkkeistä on todellista apua.

Voiteet alkoivat tehota heti, mutta tykkään, että tulokseen vaikutti sekin, miten hoitoporukka suhtautui.

Ei yhtään kiukkuisentärkeää tyyppiä, vaikka oli jonoa ja tietämätön eukko hortoili pitkin ja poikin kyselemässä asioita, jotka rutinoitunut sairastaja osaa neuvomatta. (Toiset odottelijat valistavat kyllä usein!)

Viimeisin loistotapaus oli se vanhempi hoitaja, joka huomasi, että minut oli vahingossa ohitettu laboratorion jonossa.

Hän pomppasi luukustaan selittämään työkaverille, että 111 jäi väliin.

4 kommenttia:

  1. Miten nopeasti siellä Hesassa nykyisin pääsee hammaslääkäriin, jos kyseessä ei ole akuutti vaiva?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Virallisella sivulla sanotaan vain, että laki asettaa määräaikoja ja että jonossa olevalle tulee kirje. Omaa kokemusta ei tämänhetkisestä tilanteesta ole, kun kirje tuli jo syyspuolella. Kun nyt hain virallista sivua, huomasin että yksityisten mielestä kannattaa edelleen julkaista jonottamatta hoitoon -tyyppisiä mainoksia. :)

      Poista
  2. Henkilökunnan asenne on todella tärkeä. Ei haluta mennä lääkäriin, kun voi joutua sille joka haukkuu tai sille joka puhuu avutonta suomea. Huonojen kokemusten jälkeen ymmärrän, miksi ihmiset menevät luontaishoitoihin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirjoitin jo kommenttia, mutta kun aloitin viidettä kappaletta, päätin tehdä aiheesta oikein postauksen ja poistin kommentin. Rupesin avautumaan huonommista kokemuksistani terveydenhoidossa. Ainakin yksi niistä on minusta vähän erikoinen.

      Siis kiitos inspiraatiosta, perästä kuuluu. Ehkä pääsiäisen jälkeen, sillä Helmet-lukuhaasteen Macbeth on viilausta vaille julkaisukunnossa.

      Poista